I gråskala…

jotul vedspis, begagnadMed loftet och skrymslet bakom trappan klart var det så dags för mig att ta sig an långväggen, den ska målas… i en bra färg som passar till den militärgröna vedspisen ifrån 70-talet!

Jag insåg nu att jag helt missat att ta bilder på vedspisen under byggets gång, här är en gammal bild från när jag hämtade den. det var sedan en spännande tillställning att försöka flytta rökutgången från bak- till topp med rostiga skruvar. Men med hammare och några slag så skakades rosten bort och allt gick väl.

Ok, så en bra färg som gör att rummet känns större, matchar denna vedspis och känns bra helt enkelt. Jag hade lite olika förslag, som att kanske måla väggen i gammalrosa eller blått, olika avgränsningar mellan kök och vardagsrum etc. Från början ville jag inte ha grått då det är färgen på husets utsida, men vartefter olika färger gicks igenom så smög sig grått tillbaka. Jag gillar det, det ger färg och är en väldigt bra färg som bakgrund till andra färger. Så efter mycket vägande hit och dit bestämde jag mig för Ottosons Umbragrå linoljefärg! Väl bestämt åkte jag till ekologiska byggvaruhuset och införskaffade ovannämnda. Allt detta hände innan jul och i den av årets mörkaste tider vilket gav att mycket av arbetet skedde i skenet av två bygglampor och med hopp om bästa resultat.

För att spackla igen alla skruvhål har jag använt kitt  som jag gjort själv av linolja och krita. Receptet till det hittade jag på Skansens hemsida om fönsterkitt: recept på Skansens fönsterkitt

Å sedan var det så dags att sätta igång med själva målandet. Det jag märkt med linoljefärg nu är att om det finns tillsatser i färgen behövs en riktig pensel för att få bra resultat, ren linoljefärg (som Allbecks) är mer förlåtande om en tar en vanlig pensel. Första lagret målade jag med vanlig pensel, sen la jag de extra kronorna på en gjord för linoljefärg.

Medans färgen torkade passade jag på att njuta lite extra av den fantastiska utsikten med frost och is på sjön!

Lager två målat och klart och lite extra hjälp till torkningen genom elementet.

Färgen är en varm grå och går väldigt fint mot den mörkt gröna vedspisen. Den har även gjort att rummet känns stort och jag har tänkt mig en fin röd-orange färg sen runt fönsterna som bryter av fint mot det grå.

En reaktion på ”I gråskala…

Lämna en kommentar